Techniques d’intervention en criminologie

Techniques d’intervention en criminologie (310.B1)

GRILLE DE COURS À PARTIR DE L’AUTOMNE 2023 La grille de cours ci-dessous indique tous les cours requis du programme et le parcours habituel à suivre pour obtenir votre DEC.

** Certains cours pourraient être modifiés en raison des changements apportés récemment à la Charte de la langue française dans le cadre du projet de loi 96. **
*En attente d’approbation. Les descriptions détaillées des cours seront publiées sur le site après approbation des comités.

  • Les étudiant(e)s qui ont besoin d’un cours de mise à niveau en anglais ou en français devront le réussir avant de pouvoir suivre leur cours d’introduction en anglais ou en français.
  • Les étudiant(e)s devront réussir un examen du ministère en anglais ou en français. L’examen que l’étudiant(e) doit réussir dépend du fait qu’il ou elle soit ou non titulaire d’un certificat d’admissibilité à l’enseignement en anglais.
  • Les étudiant(e)s devront également réussir une évaluation sommative de Techniques d’intervention en criminologie.
ENGLISH | 603-101-MQ

Les étudiant(e)s doivent réussir quatre (4) cours d’anglais pour obtenir leur DEC. Les cours 603-102 et 603-103 peuvent être suivis dans n’importe quel ordre seulement après avoir réussi le cours 603-101. Le cours 603-200-MQ est le quatrième et dernier cours d’anglais requis.

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LETTRES (Humanities) | 345-2xx-MQ

Les étudiant(e)s  doivent accumuler trois (3) cours de lettres pour obtenir leur DEC. Les cours 345-101-MQ et 345-102-MQ peuvent être suivis dans n’importe quel ordre, mais les deux doivent être réussis avant de pouvoir s’inscrire aux cours 345-21_-AB. Voir la liste des cours

ÉDUCATION PHYSIQUE | 109-1xx-MQ

Les étudiant(e)s doivent réussir trois (3) cours d’éducation physique pour compléter leur DEC. Les cours 109-101-MQ et 109-102-MQ peuvent être suivis dans n’importe quel ordre, mais les deux doivent être réussis avant de s’inscrire au cours 109-103-MQ. Voir la liste des cours

COURS COMPLÉMENTAIRE

Les cours complémentaires permettent aux étudiant(e)s d’explorer des sujets en dehors de leur programme d’études et sont offerts dans six catégories différentes. À l’exception des programmes Histoire des civilisations, Sciences, lettres et arts, et Sciences et Sciences humaines (double DEC), les étudiant(e)s doivent suivre deux (2) cours complémentaires  en matière de formation générale.

Les étudiant(e)s sont encouragé(e)s à choisir des cours dans des matières qui ne font pas partie de leur programme d’études;
Les étudiant(e)s peuvent suivre un cours dans chaque ensemble d’un même domaine;
OU
Les étudiant(e)s peuvent suivre un cours dans l’un ou l’autre ensemble de deux domaines différents;
OU
Les étudiant(e)s peuvent suivre un cours du même ensemble de deux domaines différents.
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Diversity and Inclusivity in Interventions | 310-106-AB

Individuals from racialized, First Nations, Inuit and Metis communities, and impoverished backgrounds are overrepresented in many institutions such as the child welfare and correctional systems. These individuals are often marginalized in society and excluded from supports. The purpose of this course is to increase student knowledge of the challenges faced by individuals from racialized and impoverished backgrounds including interaction with authority and social and legal inequalities. This course will also address the challenges faced by LGBTQIA2+ individuals when encountering child welfare and correctional systems. Students will understand their clients’ environment and impacts of that environment on the behaviour and choices they make. The repercussions of these inequalities will be examined. The course will examine the professionals, correctional and social systems’ roles in the face of these challenges. A focus will be on how students can use this knowledge to plan interventions they make when working in the field.

The Impact of Lifespan Development on Delinquency and Victimization | 310-107-AB

The purpose of this course is to familiarize students with the development of individuals from childhood to adulthood including cognitive, behavioural, moral and sexual development. The course will look at how transitional stages and environmental factors play a role in marginalized behaviours or victimization.

Introduction to Criminology | 310-108-AB

In this course, students will be introduced to the historical elements of criminology such as the classical period, penitentiary reform movement, first scientific studies, Italian positivist school and other studies at the turn of the century. Criminology will be examined as a discipline including the different definitions, conceptions, and notions of crime and deviance. Social problems and social control will also be explored as well as the functioning of the criminal justice system, crime statistics and as well as the role of the Criminologist. Students will learn the different ways crimes are measured as well as the medias’ representation. The main criminological perspectives on crime and justice are investigated to understand why people commit crime and how society reacts to crime. Crime is examined in relation to gender, age, class, and ethnicity.

Observation Methods | 310-109-AB

Observing your surroundings is a skill that must be acquired and mastered in order to be efficient in performing your duties in any setting. This course is designed to enable students to begin to acquire the skills to effectively observe individuals in various surroundings and circumstances and to be able to share and document their observations. The course will focus on understanding what observation is, determining an objective when observing and determining an appropriate method of observation. Students will learn how to effectively document observations and how to use observation to inform and assess clients and situations.


  • Les étudiant(e)s qui ont besoin d’un cours de mise à niveau en anglais ou en français devront le réussir avant de pouvoir suivre leur cours d’introduction en anglais ou en français.
  • Les étudiant(e)s devront réussir un examen du ministère en anglais ou en français. L’examen que l’étudiant(e) doit réussir dépend du fait qu’il ou elle soit ou non titulaire d’un certificat d’admissibilité à l’enseignement en anglais.
  • Les étudiant(e)s devront également réussir une évaluation sommative de Techniques d’intervention en criminologie.
ENGLISH | 603-1xx-MQ

Après avoir suivi avec succès le cours 603-101, les étudiants peuvent choisir de suivre l’un des cours suivants : 603-102 ou 603-103 course. Voir la liste des cours

LETTRES (Humanities) | 345-1xx-MQ

Les étudiant(e)s  doivent accumuler trois (3) cours de lettres pour obtenir leur DEC. Les cours 345-101-MQ et 345-102-MQ peuvent être suivis dans n’importe quel ordre, mais les deux doivent être réussis avant de pouvoir s’inscrire aux cours 345-21_-AB. Voir la liste des cours

ÉDUCATION PHYSIQUE | 109-1xx-MQ

Les étudiant(e)s doivent réussir trois (3) cours d’éducation physique pour compléter leur DEC. Les cours 109-101-MQ et 109-102-MQ peuvent être suivis dans n’importe quel ordre, mais les deux doivent être réussis avant de s’inscrire au cours 109-103-MQ. Voir la liste des cours

Communication Techniques | 310-206-AB

The goal of this course is to develop appropriate communication skills and to be able to effectively conduct interviews. Students will learn to identify the nature of elements of the process of communication and will learn how to apply the appropriate techniques of communication depending on the situation. They will also learn how to clearly and precisely express their thoughts and feelings and to identify and develop professional attitude and language to facilitate the communication process. Students will learn how to apply communication strategies when dealing with difficult situations or topics. These interventions may be done in person, on the telephone or online.

Introduction to the Profession | 310-207-AB

In this course, students will have the unique opportunity to practice their observation skills and be an observer in a variety of professional settings, which will help define their career goals. Students will be introduced to the many varied occupations in the profession, both in institutional and community networks. They will gain an understanding of the functions of intervention workers in a variety of organizations with particular attention being given to the skills and behaviour necessary to function in each job. Students will also gain knowledge of laws that mandate settings (YPA, YCJA, CCRA, ARHSS, etc.). This introduction to the varied occupations and laws will allow the students to begin to acquire an understanding of the delinquency phenomenon.

Juvenile Criminology | 310-208-AB

In this course, students will learn the concepts of ‘youth’ and ‘crime’ and the shifting meanings attached to these terms, as well as exploring the extent and nature of youth offending. They will also identify and understand youths in situations of exclusion and social disaffiliation. Students will also learn to recognize signs for marginalized and delinquent behaviour. Students will be called upon to critically examine some of the major theoretical explanations of youth crime i.e. developmental and life course perspectives, positivist approaches, radical and realist perspectives and (sub)-cultural theory. This includes developing an understanding of some of the ways that youth crime is manifested in society, with a focus on trends such as gangs, drugs and anti-social behaviour, as well as the victimisation of young people. They will also better understand risk and protective factors, as well as the influence criminogenic factors have on a youth. Finally, students will study the impact of delinquent behaviour on families and communities and the role of the youth justice system in particular (welfare, justice, punitiveness, diversion, prevention).

Understanding Penal Law and its Impact | 310-213-AB

In this course, students will learn to recognize and understand different crimes, to correctly identify sentences pertaining to crimes. They will also learn about the functioning of the judicial system, how to prepare testimony and the importance and relevance of recording information. They will study types of police interventions and their impacts on people as well as conditions pertaining to Court orders, consequences of a judicial decision (court decision) as well as the impact of administrative court decisions. Other subjects such as the politics of law and order; the role of the Police; the role of the courts; the purpose of punishment will also be explored. Finally, students will also learn about the creation and enforcement of law, community sanctions, probation, life post-punishment (parole), with a special emphasis on restorative justice.

Security and Work Ethics | 350-214-AB

In this course, students will learn personal and physical security through appropriate intervention techniques while respecting procedures and protocols in place. They will also study proper documentation and the importance of communication and teamwork in various settings.

Students will learn how to prevent and manage conflicts, good work ethics pertaining to security interventions as well as to establish good partnerships with outside resources and professionals. The importance of mental stamina in this field will also be discussed.


  • Les étudiant(e)s qui ont besoin d’un cours de mise à niveau en anglais ou en français devront le réussir avant de pouvoir suivre leur cours d’introduction en anglais ou en français.
  • Les étudiant(e)s devront réussir un examen du ministère en anglais ou en français. L’examen que l’étudiant(e) doit réussir dépend du fait qu’il ou elle soit ou non titulaire d’un certificat d’admissibilité à l’enseignement en anglais.
  • Les étudiant(e)s devront également réussir une évaluation sommative de Techniques d’intervention en criminologie.
ENGLISH | 603-1xx-MQ

Après avoir suivi avec succès le cours 603-101, les étudiants peuvent choisir de suivre l’un des cours suivants : 603-102 ou 603-103 course. Voir la liste des cours

FRANÇAIS | 602-1xx-MQ

Chaque étudiant(e) a besoin d’un cours de chacun des blocs « A » et « B » pour compléter son DEC. Pour chaque bloc, il y a quatre niveaux de cours : Niveau 1 , Niveau 2 , Niveau 3 et Niveau 4.

Le placement dans le niveau de français approprié est déterminé par les notes obtenues au secondaire. Le département de français se réserve le droit de changer le placement d’un(e) étudiant(e) sur notification écrite. Les étudiant(e)s suivent le cours du bloc « B » au même niveau que le cours du bloc « A ».

Si le test de classement détermine que les étudiant(e)s n’ont pas un niveau de compétence en français correspondant à celui d’un cégep, il peut leur être demandé de suivre des cours de rattrapage pour améliorer leur connaissance de la langue.  Voir la liste des cours

LETTRES (Humanities) | 345-2xx-MQ

Les étudiant(e)s  doivent accumuler trois (3) cours de lettres pour obtenir leur DEC. Les cours 345-101-MQ et 345-102-MQ peuvent être suivis dans n’importe quel ordre, mais les deux doivent être réussis avant de pouvoir s’inscrire aux cours 345-21_-AB. Voir la liste des cours

Examining the Profession | 310-306-AB

This continuation of the course Introduction to the Profession from the previous semester will have the students visiting additional settings (in small groups) and also possible resources that they might offer to their clients. For settings where students are not able to visit, guest speakers will attend the classroom. When students are not visiting settings or listening to guest speakers, class time will focus on continuing to examine the important aspects of being a professional in the field including professional ethics and development of empathy. Students will also learn about different community resources and the referral process.

Self-Defense | 310-307-AB

The purpose of this course is to provide students with the knowledge and skills to both protect themselves and address potentially violent situations. Through this course students will learn the fundamentals of self defense as they pertain to probable contexts for workers in a variety of settings. They will learn the basics of threat identification, conflict de-escalation and verbal resolution strategies. Basic protective skills, including shielding, evasion, disengaging from holds and pins will be introduced with emphasis on the avoidance of and disengagement from violence at all costs. Students will also learn basic First Aid as it pertains to common defensive situations.

Intervention and Counselling Techniques 1 | 310-308-AB

The purpose of this course is to introduce students to various counselling and intervention theories and techniques that they could use with their clients. This course will provide the student with a comprehensive understanding of the various theories and clinical approaches used in the treatment of troubled youths and adult offenders. They will learn to critically compare the different approaches as well as understand their applications and limitations. Students will examine the limits of their professional roles.

Understanding the Victim | 310-313-AB

In this course, students will learn to understand what a victim is and the impact of victimization on a person. They will be called upon to examine a victim’s situation and to recognize the victimization process and secondary victimization. Students will study the progression of a legal file. Students will come to understand individual as well as social and judicial consequences of victimization. As well, victims’ needs will also be addressed in this course.

Adult Criminology | 310-314-AB

In this course, students will learn to identify and understand adults in situations of exclusion and social disaffiliation. They will study the root causes of it and its consequences. Students will also learn to recognize signs for marginalized and delinquent behaviour in adults. They will also better understand risk and protective factors, as well as the influence criminogenic factors have on an adult. Forms of crime will be presented, this can include topical examples such as terrorism, sex crime, drugs, and organised crime. Finally, students will study the impact of delinquent behaviour on families and communities.


  • Les étudiant(e)s qui ont besoin d’un cours de mise à niveau en anglais ou en français devront le réussir avant de pouvoir suivre leur cours d’introduction en anglais ou en français.
  • Les étudiant(e)s devront réussir un examen du ministère en anglais ou en français. L’examen que l’étudiant(e) doit réussir dépend du fait qu’il ou elle soit ou non titulaire d’un certificat d’admissibilité à l’enseignement en anglais.
  • Les étudiant(e)s devront également réussir une évaluation sommative de Techniques d’intervention en criminologie.
ENGLISH | 603-200-AB

Après avoir suivi avec succès les cours 603-102 et 603-103, les étudiant(e)s doivent choisir un cours 603-200. Voir la liste des cours

FRANÇAIS | 602-2xx-AB

Chaque étudiant(e) a besoin d’un cours de chacun des blocs « A » et « B » pour compléter son DEC. Pour chaque bloc, il y a quatre niveaux de cours : Niveau 1 , Niveau 2 , Niveau 3 et Niveau 4.

Le placement dans le niveau de français approprié est déterminé par les notes obtenues au secondaire. Le département de français se réserve le droit de changer le placement d’un(e) étudiant(e) sur notification écrite. Les étudiant(e)s suivent le cours du bloc « B » au même niveau que le cours du bloc « A ».

Si le test de classement détermine que les étudiant(e)s n’ont pas un niveau de compétence en français correspondant à celui d’un cégep, il peut leur être demandé de suivre des cours de rattrapage pour améliorer leur connaissance de la langue.  Voir la liste des cours

COURS COMPLÉMENTAIRE

Les cours complémentaires permettent aux étudiant(e)s d’explorer des sujets en dehors de leur programme d’études et sont offerts dans six catégories différentes. À l’exception des programmes Histoire des civilisations, Sciences, lettres et arts, et Sciences et Sciences humaines (double DEC), les étudiant(e)s doivent suivre deux (2) cours complémentaires en matière de formation générale.

Les étudiant(e)s sont encouragé(e)s à choisir des cours dans des matières qui ne font pas partie de leur programme d’études;
Les étudiant(e)s peuvent suivre un cours dans chaque ensemble d’un même domaine;
OU
Les étudiant(e)s peuvent suivre un cours dans l’un ou l’autre ensemble de deux domaines différents;
OU
Les étudiant(e)s peuvent suivre un cours du même ensemble de deux domaines différents.

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Intervention and Counselling Techniques 2 | 310-405-AB

This is a continuation of the Intervention and Counselling Techniques 1. The focus of this course is the application of the clinical theories and approaches covered in the previous course. Students will learn to integrate and apply these theories into practical and essential clinical skills, thereby preparing them to directly intervene with youths and adults in difficulty as well as offenders.

Facilitating Groups | 310-406-AB

The objective is for students to develop skills necessary to plan, conduct and evaluate a group intervention with various client populations. Skills covered include:

  • identifying and prioritizing needs
  • determining the goal of the group intervention
  • identifying appropriate animation activities
  • practice of various animation activities
  • developing a plan for evaluation of the group intervention.

As part of the course, students will work together in small groups to plan a group session. Student will have the opportunity to practice animation activities they have designed.

Self-Care | 310-407-AB

The purpose of this course is to provide students with the knowledge and skills necessary to be able to maintain their psychological wellbeing while working in the field. The course will focus on concepts such as compassion fatigue, vicarious trauma and burnout and look at a variety of coping strategies including relaxation techniques. Students will develop a personalized self-care plan for themselves. Students will develop strategies to deal with adverse outcomes.

Helping a Victim | 310-409-AB

In this course, students will determine the right interventions to use as well as to hold meetings and assist victims throughout the legal process and recovery. This will include best practice to help victims navigate through the legal system and access available resources. Students will also have to implement an appropriate intervention adapted to a victim and evaluate the effectiveness of their intervention.

Crisis Intervention | 310-410-AB

Students will practice how to effectively intervene and manage crisis situations. The aim of the course is to increase student’s knowledge and confidence in dealing with potentially critical situations. Students will first study the indicators that can characterize a crisis, a crisis-prone person and the events that can precipitate a crisis. Procedures for an effective crisis intervention will then be considered.


  • Les étudiant(e)s qui ont besoin d’un cours de mise à niveau en anglais ou en français devront le réussir avant de pouvoir suivre leur cours d’introduction en anglais ou en français.
  • Les étudiant(e)s devront réussir un examen du ministère en anglais ou en français. L’examen que l’étudiant(e) doit réussir dépend du fait qu’il ou elle soit ou non titulaire d’un certificat d’admissibilité à l’enseignement en anglais.
  • Les étudiant(e)s devront également réussir une évaluation sommative de Techniques d’intervention en criminologie.
ÉDUCATION PHYSIQUE | 109-103-MQ

Les étudiant(e)s doivent réussir trois (3) cours d’éducation physique pour compléter leur DEC. Les cours 109-101-MQ et 109-102-MQ peuvent être suivis dans n’importe quel ordre, mais les deux doivent être réussis avant de s’inscrire au cours 109-103-MQ. Voir la liste des cours

Mental Health Intervention | 310-509-AB

Through this course, the student will learn to distinguish the characteristic symptoms of various types of mental disorders. They will gain an understanding of the link between mental disorders and criminality and learn appropriate means for intervening with an individual who is displaying a mental disorder.

In this course, students will be expected to develop an intervention plan based on a case scenario of a client with a mental health disorder. The intervention plan will include identification and prioritization of needs, identification of observable and measurable objectives to address the need and determining the most appropriate intervention strategies to achieve the objectives.

Interventions in Residential Settings | 310-516-AB

Graduates often work with either youth or adult clients in residential settings (penitentiary, drug rehabs, youth settings, etc.). This course will focus on the day-to-day work and interventions unique to these types of settings. This will include program planning and activity-based interventions. Students will also look at the development of intervention plans and discharge planning, both of which include interventions with family and other supports as well as accessing resources in the community. Differences between working with youth versus adult populations will be highlighted in addition to the impact of various settings. As part of the course requirements, students will develop intervention plans geared towards both youth and adult settings.

Understanding and Intervening in Addiction | 310-517-AB

Students will learn how to identify the factors underlying heavy drinking, substance abuse, pathological gambling and online addiction by individuals. The extent of drug use and the links between substance abuse and delinquency will also be examined. Students will learn to recognize psychotropic substances, detect signs of drug use, identify symptoms of intoxication and assess an individual’s use of psychotropic substances. They will also make links between a person’s addiction and their personal situation as well as to identify the repercussion of their dependence. Students will need to assess and use proper intervention techniques.

Fieldwork I – Practical | 310-518-AB

There are two Fieldwork courses in the 5th semester, a course focused on practice and a course focused on theory. In Fieldwork I Practical, students will complete a 16 hour a week stage in a setting relevant to the program.

Fieldwork I – Theoretical | 310-519-AB

This is the theoretical component of Fieldwork I which consists of 3 hours a week, in class, and will address common issues encountered in the field, as well as applications of concepts learned in previous courses.

As part of this course, students will develop a prevention intervention relevant to their field placement. Students will also reflect on teamwork, managing a client’s file while considering rules and procedures as well as professional ethics.


  • Les étudiant(e)s qui ont besoin d’un cours de mise à niveau en anglais ou en français devront le réussir avant de pouvoir suivre leur cours d’introduction en anglais ou en français.
  • Les étudiant(e)s devront réussir un examen du ministère en anglais ou en français. L’examen que l’étudiant(e) doit réussir dépend du fait qu’il ou elle soit ou non titulaire d’un certificat d’admissibilité à l’enseignement en anglais.
  • Les étudiant(e)s devront également réussir une évaluation sommative de Techniques d’intervention en criminologie.
Fieldwork 2 – Practical | 310-606-AB

This course is a continuation of Fieldwork 1. Students now have a practical component of 32 hours a week stage. As part of Fieldwork II, students are immersed and engaged and are expected to be part of the daily activities of their stage as well as communicating and collaborating with other staff.

Fieldwork 2 – Theoretical | 310-607-AB

This course is a continuation of Fieldwork I in the previous semester. As in the previous semester, there are two Fieldwork courses focused on practice and a course focused on theory. This course is a continuation of Fieldwork 1. Students now have a practical component of 32 hours a week stage and three hours of theory in class which will address common issues encountered in the field, as well as applications of concepts learned in previous courses.

As part of the course students will be required to plan, carry out, and evaluate an intervention at their stage. Students may use interventions developed in other courses. As part of Fieldwork II, students are immersed and engaged and are expected to be part of the daily activities of their stage as well as communicating and collaborating with other staff.


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